lördag 1 maj 2010

En rolig tävling!!

Idag skulle Izla och mina kunskaper ställas på prov, ja som ni alla vet så var jag nervös, men blev väl mottagen av tävlingsledare och sekreterare.

Efter genomgång och lottning fick jag nummer 4 och sedan var det platsliggning. Vi avstod och rastade hund lite i stället.

Efter det, full fart ut i spårskogen och en tjej som heter Marie hade lagt mitt spår. Hade ca 20 minuter på mig, så jag tog en promenad och kollade runt omgivningarna och berättade för Izla att vi skulle träna spår tillsammans med Karin, men att hon varit ute tidigare och lagt ut spåret men inte kunde komma nu...

Både jag och Izla gick på det och väl vid starten kom jag ihåg att släppa ut linan ordentligt och iväg bar det. När vi hittade pinne 1, kände jag en enorm lycka!! Vi var rätt... det gick faktiskt klockrent ända fram till pinne sju. Vi blev båda trötta och efter näst sista pinnen så gick vi i närheten av ett gärde där blåsten var rejäl, min analys säger att tröttheten tillsammans med vinden gjorde att Izla valde att bryta av spåret och vi virrade bort oss en del. Insåg efter ett par minuter att vi var fel, stannade, räknade igenom pinnarna. Det var då jag insåg att vi enbart hade slutpinnen kvar!! Kollade klockan och såg att jag var precis runt 25 minuter. Kanske hinner vi??

Vi sprang genom skogen, tillbaka till där vi hittade senaste pinnen, och iväg igen. Denna gång åt rätt håll, men i stället för en slutpinne hittade Izla vår spårläggare. VILKEN LYCKA!! sa Izla, här är ju en människa. Frågade vad tiden var, och den var tyvärr ute (slutade på 29 minuter) så Izla fick leta fritt efter sista pinnen och fick sedan en massa beröm.

Mitt mål var att komma runt, inte gå vilse och ha full sinnesnärvaro och koncentrera mig på att läsa Izla. Hade jag inte varit så trött i slutet skulle jag skärpt nog kanske läst att hon var osäker, men samtidigt så kom jag ju faktiskt fram till det, men det var ju lite sent. Misstaget är uppskattat till ca 4-6 minuter, så annars hade vi alltså förmodligen klarat spåret!!

Så, sammantaget hittade vi alltså 7 PINNAR AV 8!!! När jag uttryckte det så så tyckte alla på klubben att det hade gott fantastiskt bra, men jag insåg ju sedan att utan själva slutpinnen så var vi körda :-(

Frågade domaren i efterhand och faktum var att de satte 10 i betyg på påsläppet, de tyckte att hon såg trevlig ut med stor arbetsmotivation. Jätteroligt att höra!!!

Efter alla andra var klara med sin lydnad tränade jag, Susanne och René lite lydnad. Izla var taggad trots att vi var trötta efter spåret. Hon gjorde en del riktigt bra moment och jag passade på att få kommendering av träningskamraterna. Alltid bra!!

Hon har verkligen ställt upp på mig så gott hon har orkat och kunnat, framöver gäller spårkondition (träna längre spår) och effektivt spårande. Jag tyckte att vi tog korta pausar vid pinnarna, en snabb gottabit och vid två tillfällen dricka. Ändå hade vi inte råd med ett misstag, men det var väl som Karin sa, det beror ju helt på hur långt misstaget är... såklart! Men jag blev ändå förvånad över att vi hade så kort om tid efter att vi gått fel.

Men det handlar nog mycket om att hitta ett tempo och få in det i kroppen, både för mig och Izla. Inte så intensivt inledningsvis kanske, för att sedan hålla längre...

Tack Tidaholms BK för en rolig tävling och enormt stödjande mottagande :-)

Nu gäller agility i 5 helger framöver... Håller tummar och tår för de sista pinnarna nu så att vi får joina klass 2 ;-)



3 kommentarer:

  1. Härlig läsning vännen! Du får vara med och stötta mig när det är dags för mig, om du inte är någon annanstans då förstås! (september) Kram och trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Tycker att det var jäkligt bra jobbat! Synd att inte spårläggaren kan räknas in med...

    SvaraRadera
  3. 10:a på spårpåsläppet är kanon,,, och nästa tävling behöver du bara hitta en pinne till,,,,
    + din fina lydnad,,, ja då har du alla pusselbitar.
    René

    SvaraRadera