lördag 10 april 2010

Min bön blev hörd!!

... när Git ringde mig igår och frågade om jag ville träna skott... Hurra!
Sagt och gjort fick vi vara med på en platsliggning med tre mycket stabila hundar, jag och Izla stod vid kanten och skulle göra vårt första skottprov.


Jag bad henne sitta och ställde mig strax framför henne.

Skott 1 - vi båda höll på att skita ned oss av förvåning. Trodde aldrig det skulle låta så högt!
Hon fick sätta om sig, fick en godbit och jag ställde mig i position igen.
Skott 2 - Hon kollade bak, men behöll sin sitt position. Jag belönade.
Skott 3 - jag hade lagt henne ned och bad henne ligga kvar. Hon vinklade öronen bakåt men låg stabilt. Jag belönade.
Skott 4 - Hon låg kvar jag var passiv, efter en kort stund ville hon resa sig, jag påminde henne och sedan gick jag tillbaka tillsammans med de andra och belönade.

Tyckte ändå att detta gick bra, men det kommer behövas mycket träning och erfarenhet för henne för att hon ska bli trygg i situationen och särskilt om jag står 50 meter bort.
Att klara av detta på 3 veckor blir för saftigt och jag inser så klart att en ren chansning på tävlingen är mer korkat än smart...

Så, det blir med största sannolikhet till att hoppa platsliggningen 1 maj och fortsätta träna den för framtida tävlingar. Är ändå väldigt glad att hon inte är RÄDD och ser det inte som om det ska bli något problem, utan hon måste bara vänja sig :-)

Idag har jag tränat lite lydnad på Kungälvs BK i väntan på att Karin skulle tävla med Alice.

Framförgående, riktigt bra faktiskt!
Apporteringen, börjar se bra ut hela momentet.
Kryp, nja, vi jobbar vidare
Platsliggning, något orolig när jag går ut de långa metrarna... Jag måste vara tålmodig och INTE bli irriterad. Vet att det inte hjälper, men HUR SVÅRT KAN DET VA?? tänker jag när jag går tillbaka för att lägga om henne. Räkna till 10 Veronica... Ska lägga upp en plan!
Hopp sitt Hopp - mkt bra

Karin och Alice körde eliten, och det var superroligt att kolla. Alice är så duktig och fick fina poäng på fritt följ, vittringsapporteringen och rutan. Hon är så söt när hon springer full rulle med sina små ben över planen! Tyvärr sket det sig på fjärrdirrigeringen då hon nollade sig, så det blev inget första pris idag.

Men Karin skötte sig fint och belönades med en kexchoklad efter utförd tävling. Alice ville hellre ha kattmat :-)

Nu ropar Jörgen, dags för mat! Bäst att gå innan maten tar slut :-)

Kram på er!

2 kommentarer:

  1. Hur gick det gör J & I på agilityn då?

    SvaraRadera
  2. oj, man blir ju nästan lite rädd av den där bilden!
    Japp jag bor i Varberg, men vissa dagar åker jag gärna iväg och tränar någon annanstans. Hade vart skitkul! Vi kan väl hålla ögonen öppna om det blir någon ledig helgdag som inte involverar tävling eller liknande så kan man ju köra åtminstone nån halvdag iaf!

    SvaraRadera